קטגוריות

Video

חדשות כאן ישראל

הפרקליטות: פרסומי השיחה בין גבי אשכנזי למנדלבליט מעוותים

הגעתי מודאג – אני עוזב הרבה יותר מודאג

אם הכל יעבוד כמוכנן, אסיים השבוע את כהונתי כשר המשפטים.זמן סיכומים עוד יגיע, אבל אני עוזב בדאגה גדולה.הגעתי לתפקיד עם הרבה ידע על מערכת המשפט, כמי שעסק בתחום וספג לא מעט שעות בית משפט ופרקליטות.הגעתי מודאג – אני עוזב הרבה, הרבה, ועוד כמה פעמים הרבה יותר מודאג.רבים שקדמו לי זיהו במערכת המשפט חולי, נקמנות, היעדר שקיפות, ריקבון ועוד שלל תארים.אבל מה שחושפים כמה עיתונאים אמיצים בעת האחרונה (להבדיל ממדבררי המערכת, ועל כך אולי ארחיב בהזדמנות אחרת, שאיבדו מזמן את הזכות להקרא "עיתונאים") ראו למשל מה שחושפת בימים האחרונים העיתונאית איילה חסון, אמור להיות רעידת אדמה של ממש.אם הדברים לא היו משרתים את אג'נדת "רק לא ביבי", אין לי ספק שכך גם היה.יש במערכת גם אנשים המכירים באמור לעיל, אך יש פחד גדול ואימה לתת לדברים פומבי.כל מי שעיניו בראשו רואה את הירידה חסרת התקדים באמון הציבור בפרקליטות ובייעוץ המשפטי לממשלה, ורק מי שהדבר איננו מדאיג אותו יכול להתעלם מכך.זה היה צריך להיות בראש ובראשונה אינטרס של מי שמערכות אכיפת החוק והמשפט יקרות לליבו – ובראשם היועץ המשפטי לממשלה – לבצע בהן בדיקה מקיפה, כוללת ושקופה לעיני הציבור.לחזק את אמון הציבור במערכות.לצערי זה לא קורה.המערכות נגועות עמוק מדי בניגודי עניינים, בקשרים אישיים, קליקות ושיקולים זרים המונעים זאת.החשדות הולכים ומתרבים, אבל היום גם אין פרקליט מדינה שיבדוק אותן.בינתיים, יש פרקליט מדינה לשעבר שנכנס למערכות משרד המשפטים, לכאורה בניגוד לחוק.על כן החלטתי להפגש מחר בבוקר עם מבקר המדינה ולבקש ממנו להיכנס לעובי הקורה.פשוט – אין גורם אחר שיכול לקיים בקרה כוללת ואפקטיבית על הרעות החולות שבמערכת.לנציב הביקורת על הפרקליטות, אדם שיש לי הערכה רבה מאוד אליו – השופט רוזן – אין את הסמכויות בחוק לבצע זאת.אם מבקר המדינה ימנע מלבצע את הבדיקה, אשקול הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לבדיקה כוללת של כל הטענות החמורות המתרבות ונערמות.שבוע טוב.

פורסם על ידי ‏Amir Ohana - אמיר אוחנה‏ ב- יום שבת, 9 במאי 2020
העיתונאית איילה חסון, חשפה בערוץ 13, ציטוט מתוך הקלטות משיחותיהם של הרמטכל לשעבר גבי אשכנזי והפרקליט הצבאי הראשי לשעבר אביחי מנדלבליט ב'פרשת הרפז' עליהם, חל 'צו איסור פרסום' ◄ הפרקליטות; "הפרסומים במהלך סוף השבוע האחרון, הם מעוותים ו-אינם משקפים את התוכן ואת הדברים כהווייתם. מכל מקום, אנו שבים ומבהירים, כי פרסום תכנים כאלה ואחרים מתוך האזנת סתר הוא עבירה פלילית".

השיחה בין רב אלוף במיל' גבי אשכנזי שכיהן כרמטכל ה-19 במספר של צהל (2007-2011) לדר' אביחי מנדלבליט בעת שהיה הפרקליט הצבאי הראשי, שאליה התייחסו במהלך סוף השבוע האחרון ב'ערוץ 13' היתה אחת ממספר שיחות שעליהן נחקר דוקטור מנדלבליט בשעתו…" – כך הגיבה וביקשה להבהיר, אמש (מוצאי שבת, ט"ו באייר, ה'תש"פ) פרקליטות המדינה, במענה לפניות עיתונאים ובעקבות פרסומים שונים בנושא.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה' ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

אילה חסון עיתונאית בערוץ 13 ברקע: הרמטכל גבי אשכנזי מעניק בשנת 2009 דרגת אלוף לאביחי מנדלבליט הפרקליט הצבאי הראשי צילום: דובר צהל | עיבוד צילום ממחושב: שולי סונגו©
אילה חסון, מנדלבליט ואשכנזי

כזכור, בערב שבת האחרונה, חשפה העיתונאית איילה חסון בערוץ 13 בטלוויזיה, ציטוט מתוך הקלטות משיחותיהם של הרמטכל לשעבר גבי אשכנזי והפרקליט הצבאי הראשי לשעבר אביחי מנדלבליט ב'פרשת הרפז' עליהם, חל 'צו איסור פרסום'.

ציטוט מדבריה של חסון לעמיתה אביעד גליקמן, על דברי מנדלבליט, מן ההקלטה; "אני אדאג שהסגנית שלי, תסגור את זה, אני אקבע לה; אני אדאג ששוקי למברגר (מבכירי הפרקליטות) יהיה, ויטה את הכף לטובתנו".

לפי הדיווח, אשכנזי, השיב, לכאורה, אז לפרקליט הצבאי הראשיצ; "המפכל איתנו. הוא הבטיח שהוא דואג לנו". אמרה העיתונאית חסון שהטילה את הסקופ-פצצה העיתונאית החדשה שמן הסתם בה יעסקו השבוע.

לטענת פרקליטות המדינה, במהלך חקירתו של מנדלבליט, בזמן השמעת השיחה, התברר, לראשונה, כי ההקלטה נעשתה על אף שאשכנזי, הורה למזכירתו להפסיק את ההקלטה האוטומטית, הוראה שהפכה את השיחה ל'האזנת סתר'.

משכך הורתה הפרקליטה המלווה, שלא לעשות שימוש בהקלטה זו, מאותו רגע ואילך ולשים את ההקלטה והתמליל במעטפה סגורה, בהתאם ל'חוק האזנת סתר'.

בניגוד לפרסומים שונים, כל הנוגעים בדבר סברו בשעתו, כי אין אפשרות משפטית לפנות לביהמש על מנת לעשות שימוש בשיחה במסגרת החקירה, מאחר שזו אפשרות שקיימת רק לגבי עבירות מסוג פשע חמור. החקירה לא עסקה בעבירות מסוג זה".

לדברי ממלא מקום ראש מחלקת הדוברות בפרקליטות המדינה, עורך דין נועם שרביט, לאתר כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה'; פרסומים במהלך סוף השבוע האחרון, הם מעוותים ו-אינם משקפים את התוכן ואת הדברים כהווייתם.

מכל מקום, אנו שבים ומבהירים, כי פרסום תכנים כאלה ואחרים מתוך האזנת סתר הוא עבירה פלילית". בהמשך להודעה, הוסיפה פרקליטות המדינה, כי על מנת להעמיד דברים על דיוקם, אנו מבהירים, כי האפשרות לעשות שימוש בחומרים מתוך האזנת סתר, קיימת ככל שמדובר בחקירת עבירות מסוג פשע, ולא רק פשע חמור. העבירות בהן נחשד מנדלבליט לא היו עבירות מסוג פשע".

רקע; ב-4 שנותיו של אשכנזי כרמטכל, הוקלטו 40 אלף שיחות ב-טלפון האדום/הקווי/הסלולרי ובלשכתו, הייתה גם האזנת נפח.

ב-6 באוגוסט 2010, נחשף בתקשורת "מסמך הרפז" אשר לימים נודע, כי זויף בידי בועז הרפז שהיה קצין צהל במילואים בדרגת סגן אלוף שהורשע בסופו של עניין בזיוף  מה שכונה "מסמך הרפז".

על פי ויקיפדיה, כנגד אשכנזי, נטען כי הוא ניסה להשפיע באופן לא ראוי על בחירת הרמטכל הבא, בין השאר על ידי יצירת ספין תקשורתי, והדלפת המסמך מתוך לשכתו.

המשטרה ומבקר המדינה, החלו לחקור את הפרשה. בתחילה, הכחיש אשכנזי את קשריו עם הרפז.

ב-14 בפברואר בשנת 2011, סיים אשכנזי את תפקידו כרמטכל, והוחלף ברב אלוף בני גנץ.

במאי 2012, ביקש מבקר המדינה מן 'היועץ המשפטי לממשלה' לפתוח ב'חקירה פלילית כנגד אשכנזי' וראש לשכתו ארז וינר.

באוגוסט אותה שנה, בהסתמך על ממצאי המבקר, המליץ הפרקליט הצבאי הראשי אלוף (מיל') דני עפרוני לפתוח בחקירה נגד השניים בחשד לעבירות מירמה והפרת אמונים.

ב-6 בינואר 2013, פרסם מבקר המדינה, כב' השופט בדימוס יוסף שפירא, את הדוח הסופי שלו בפרשה, ובו ביקורת על התנהלותם של הרמטכל גבי אשכנזי ושר הביטחון אהוד ברק.

ב-1 באוגוסט 2013, החליט היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית נגד גבי אשכנזי.

ביוני 2014, נחקרו באזהרה מר אשכנזי ואשתו הגב' רונית בפרשה זו. על פי העיתונאי בן כספית, ב-4 שנותיו של אשכנזי כרמטכל, הוקלטו 40 אלף שיחות ב-טלפון האדום/הקווי/הסלולרי ובלשכתו, הייתה גם האזנת נפח.

ידוע, כי כל השיחות תוּמללו על ידי המשטרה. בינואר 2016, החליט היועץ המשפטי לממשלה כי יש לסגור את התיקים כנגד הרמטכל לשעבר גבי אשכנזי.

עם זאת, ציין, כי אשכנזי ואנשי לשכתו עסקו באיסוף מידע מכפיש על שר הביטחון (ברק) ואנשיו. נסגר גם התיק נגד הגב' רונית רעייתו של אשכנזי.