קטגוריות

Video

חינוך חריש

שר החינוך לבחינות הבגרות ישולב מודל חדש עם ספר פתוח

תכנית בנט - עוברים משינון להעמקה; בשלב הראשון - כל תלמידי החטיבה העליונה ייבחנו בבגרות בהיסטוריה עם ספר פתוח. בימים אלה בוחן צוות מקצועי במזכירות הפדגוגית את ההרחבה למקצועות נוספים. במודל החדש - חלקים בבחינת הבגרות יכללו הבחנות עם ספר פתוח ◄ שר החינוך, נפתלי בנט: "במאה ה-21 האדם נדרש ליצירתיות ולעומק כתנאי חיוני להצלחה. אנו זקוקים לנוער חוקר ומעמיק ולא רק משנן. הלימוד יהיה הרבה יותר מאתגר, אך זהו שינוי הכרחי...".
שר החינוך, חבר כנסת נפתלי בנט
שר החינוך, חבר כנסת נפתלי בנט

משרד החינוך, יחל להעביר בתהליך הדרגתי את בחינות הבגרות החיצוניות לבחינות עם ספר פתוח, כך שחלק מן הבחינה יכלול מתכונת היבחנות חדשה שתבסס על ספר פתוח כשהחלק האחר יישאר במתכונת סגורה. כך הודיע הבוקר (שני, כ"א בסיון התשע"ח) שר החינוך, חבר כנסת נפתלי בנט. יצוין, כי מהלך זה, מהווה חלק מהמדיניות שמוביל משרד החינוך, במהלך השנים האחרונות – קידום למידה רלוונטית, חדשנית, מסקרנת, מעמיקה ומשמעותית.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

שר החינוך, מר נפתלי בנט; "במאה ה-21, האדם נדרש ליצירתיות ולעומק כתנאי חיוני להצלחה. אנו זקוקים לנוער חוקר ומעמיק ולא רק משנן. הלימוד יהיה הרבה יותר מאתגר, אך זהו שינוי הכרחי. לכן, אנחנו יוצאים היום לדרך עם אחד ממהלכי הדגל של השנים הקרובות במערכת החינוך – המעבר משינון להעמקה.

בשלב הראשון, נצא לדרך עם בחינת הבגרות בהיסטוריה ובמקביל נבחן את ההתאמה לכל שאר מקצועות הלימוד. אני רוצה שתלמידי ישראל, יסיימו את הלימודים כשהם מצוידים בכלים וידע ולא רק בציונים. "חומר פתוח" במבחן, יגדיל לאין-ערוך את אתגר הלמידה וישדרג את איכות התלמיד. דברים זזים בחינוך"!

בעקבות ההחלטה להעביר בהליך הדרגתי את בחינות הבגרות החיצוניות ל'בחינות עם ספר פתוח' הוקם צוות מקצועי ב'מזכירות הפדגוגית של משרד החינוך' שישקוד על תכנית עבודה בנושא; 'בחינות הבגרות החיצוניות לבחינות עם ספר פתוח' זאת תוך התאמתה לתחומי הדעת השונים.

עוד דווח, כי בשלב הראשון, יחל משרד החינוך להחיל את המדיניות החדשה במקצוע ההיסטוריה בבתי הספר הממלכתיים בחטיבה העליונה, כך שהתלמידים, ייבחנו בבגרות החיצונית עם ספר פתוח.

כיום כ-50 בתי ספר נבחנים ב-היסטוריה עם ספר פתוח במסגרת פיילוט. התכנית, זוכה להצלחה ולכן, נמצא שיש מקום להרחיבה לכלל תלמדי החטיבה העליונה.

ההחלה תעשה באופן הדרגתי, כך שהשנה הבאה (תשע"ט) תוקדש להשתלמויות והכשרת מורי ההיסטוריה, בשנת הלימודים תש"פ (2020) המורים יחלו ללמד בבתי הספר במתכונת החדשה ובשנת תשפ"א (2021) יעברו כלל התלמידים לבחינות עם ספר פתוח.

מטעם מינהל דוברות והסברה של משרד החינוך, נמסר לפורטל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה, כי "בחינות עם ספר פתוח" מבטיחה שכלל תלמידי ישראל, ירכשו את המיומנויות הנדרשות להתמודדות עם שאלות מסדר חשיבה גבוה, שאלות שעוסקות בהבעת עמדה מנומקת ומוסדרת, בשאלות העוסקות בדילמות מוסריות.

כמו כן, תבטיח הבחינה החדשה שימוש במידע שנלמד לצורך דיון בשאלות הערכיות, הקניית מיומנות לשאול שאלות, ניתוח קטעי מקור, אבחנה בין עובדות לדעות.

█ מנכל משרד החינוך, מר אבואב; "אנו רוצים לפתח בקרב התלמידים את היכולת להעמיק חשיבה…"

כדי להבטיח שה"בחינות עם ספר פתוח" תיתן מענה ראוי ומיטבי לכלל אוכלוסיית התלמידים, החל 'הפיקוח על הוראת ההיסטוריה' בעבודת מטה מקיפה שכוללת הקמתן של 5 ועדות;

  • הוועדה לבניית בחינת הבגרות החדשה,
  • הוועדה להתאמת המבחן לאוכלוסיות מיוחדות,
  • ועדה לבניית יחידות הוראה לקראת הבחינות עם ספר פתוח שתוצענה למורים,
  • ועדה לבניית יחידות הוראה לנושאים שיועברו להוראה לשם הערכה חלופית,
  • הוועדה להטמעת התכנית גם בחטיבות הביניים.

ועדה זו, תגבש תכנית שתיצור רצף בין חטיבת הביניים לחטיבה העליונה, כדי להקנות לתלמידים את המיומנויות הנדרשות להבחנות עם "חומר פתוח".

לדברי מנכל משרד החינוך, מר שמואל אבואב; "מערכת החינוך צועדת קדימה, ללמידה שמעודדת חשיבה מסדר גבוה; למידה שמעוררת סקרנות ומפתחת בקרב התלמידים יכולת לנתח טקסטים ולעסוק בדילמות מוסריות.

בעידן שבו המידע כולו זמין בלחיצת כפתור, אנו רוצים לפתח בקרב התלמידים את היכולת להעמיק חשיבה, לבסס נימוקים ולנסח באופן סדור את עמדתם.

נעשה זאת באופן מדורג, באמצעות צוותים מקצועיים שילוו את המהלך ויטמיעו אותו בכל רחבי הארץ".

אודות הכותב

משה נעים

עורך האתר. האיש שנולד עם עיתון ביד. לא משנה עיתון מנייר או באינטרנט. עיתונאי 50 שנה. עורך אתר זה.

הוסף תגובה

לחץ כאן לכל התגובות